Bilen akt 2 BUF..... Big Ugly Fucker


Aaaah Big Ugly Fucker kom in i mitt liv via min svåger Ulf....
Big Ugly Fucker har fått sitt namn från nummerplåten vilken läste BUF (big wonder).
Hon var, till skillnad från Den grå faran, lite som en matrona, en bullmamma, en icke temperamentsfull, pålitlig (i de flesta avseenden) Volvo 245 kombi. Hon var röd, något solblekt, klädsamt smårostig, lastutrymme som ett hamnlager och hade en vit dörr vid vänster baksäte. Hon hade centrallås men man kunde inte låsa bagageluckan. Hon startade nästan alltid, hon drog, sina modesta 4 cylindrar till trots alltid en liter per mil och man kunde lasta in ett helt kompani inklusive tross och proviant för en smärre invasionsarmé.

Hon hade OVERDRIVE!
Nu är jag inte någon mekaniker (något som tidigare inlägg om lagat avgasrör med dammsugarrör) men det skulle visst vara något extra speciellt.
Knappen var situerad ovanpå växelspaken lite som en James Bond-gadget och när man tryckte in den hände.......dramatisk paus.........  inte ett jeffla dugg. Dock levde jag i tron att det var något speciellt och det kändes lite extra häftigt att den gamla matronan hade en liten specialfunktion.
En annan specialfunktion på Big Ugly Fucker var att hon hade själen av en katt...
Hon hade nämligen överlevt 3 ägare varav en var kära syster Marias kompis, min svåger som i panik försökte köra ifrån baksätet när barnen tjatade för mycket och icke minst mig.
Dock var det jag som var bödeln i sammanhagnet då hon gick till de sällare jaktmarkerna i min försorg. Dessa ting fick mig att tro att hon faktiskt hade 9 liv.
Det andra hon delade med en katt var att hon var paniskt överkänslig mot regn.
Boendes i Malmö, Svea rikes svar på Chicago, där det i princip är höst tre fjärdedelar av året så representerade detta ett litet problem.
Svaret låg, vilket jag kom under fund med efter att ha talat med mer automobilkunnigt folk, i fördelardosan.
Detta innebar att jag alltid hade med mig verktyg i form av en skruvmejsel samt en trasa. Skruvmejseln hade till uppgift att rensa bort beläggningar på kopparblecken i fördelardosan och trasan att torka bort fukt ur den samma.
Summa summarum är att en start av Big Ugly Fucker mer ofta än sällan innebar öppnane av motorhuv och en del pillande under ovan nämnda tre fjärdedelar av året men vad gör man inte för kärlek och plånbok?

Big Ugly Fucker var dessutom en alldeles utmärkt konversationstartare då hon som sagt var mer än till åren kommen och hon hade en historia i familjen.

Hennes stoltaste ögonblick var då hon faktiskt rymde hela vårt nya kök i sin helhet sammanskruvat plus en 3 meter lång diskbänk på taket vilket gjorde att vi i en runda kunde transportera hela kapet, franskt mobalpakök, från konkursboet vi köpte det från till lagerhuset det skulle stå i och sedan från lagerhuset till nya lägenheten.
Big Ugly Fucker förtjänar en stor plats i vår familjs historia och hennes minne som en pålitlig matrona eller för den delen en slags modern ardennerhäst kommer alltid att finnas som en liten varm snuttefilt i själen.
Hon föll till föga hösten år 2009 då, enligt besiktningsmannen, hela motorupphängningen behövde bytas.
Denna affär sågs bli för dyr och även hon fick färdas till de sällare jaktmarkerna via returbilen.
Mamma, matrona, ardenner du kommer alltid att minnas att vara allt som grå faran inte var men du var en trotjänare som alltid, med mindre det regnade, man kunde lita på
Vila i frid

Kommentarer
Postat av: Smugglosmurf

Åh, gamla buffen! Man blir alldeles nostalgisk!

2011-03-12 @ 18:38:10
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0